Niet tevreden met het resultaat van uw verbouwing? Dit moet je doen.
De aannemer zegt dat het werk klaar is – en als klant ben je alles behalve tevreden met het geleverde werk. Dat is gewoonweg niet goed gedaan. En de architect speelt onder één hoedje met de aannemer.
De meningen verschillen
Maar is dat wel zo?
Tijd voor enig pretbederf: jouw mening is minder belangrijk dan je denkt.
Het zit zo: als het gaat over de eigen woning, wordt elke eigenaar al snel een specialist. En gaat hij zelf bepalen wat wel voldoet en wat niet voldoet.
Zo eenvoudig is het niet. Vooral als het gaat om afwerking kunnen de meningen grondig verschillen.
Gelukkig zijn er een aantal normen, voorschriften en richtlijnen voor de beoordeling van werken.

Normen, voorschriften en richtlijnen
Buildwise is de nieuwe naam van het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf – het vroegere WTCB.
Publicaties en Technische Voorlichtingen van Buildwise zijn een goede basis voor de beoordeling van uitgevoerde werken.
Buildwise wordt gefinancierd door de bouwsector – dat laat toe de gepubliceerde normen en richtlijnen te bekijken als minimum vereisten.
Wanneer de werken in jouw woning deze norm niet halen, kan je wel verhaal halen.
Je vindt daar best veel in: hoe scheef mag een rechte muur zijn, op welke afstand controleer je schilderwerk, hoe diep moet de sifon van de afvoer zijn, mogen de tegels van een vloer een oneffenheid vertonen, wat met water dat stagneert op een plat dak, hoeveel mag een dakbalk doorbuigen…
Andere bronnen zijn bijvoorbeeld de Technische Goedkeuring (ATG), richtlijnen van een sectorfederatie, het Algemeen Reglement op de Electrische Installaties, voorschriften van de fabrikant…
"Ik vind dat niet goed" zal niet volstaan – gelukkig zijn er voldoende normen om een werk te beoordelen.
Dat werkt uiteraard in beide richtingen: Het is niet omdat de aannemer ‘van stiel’ is en zegt dat het werk voldoet, dat de norm effectief gehaald wordt.
Ontevreden met de oplevering van uw aannemer? Of heeft u verborgen gebreken gevonden?
Neem dan contact op met Valors.

